maandag 23 april 2007

Boris (76) is niet meer

Het overlijden van Boris Jeltsin heeft mij ertoe bewogen om mijn weblog weer eens te voorzien van actuele content.Tja..ben inmiddels alweer een dikke twee maanden in Nederland en Martijn heeft twee weken geleden zijn project ‘live’ gekregen in de voormalige Sovjet-Unie. Onze banden met Moscow zijn verbroken, hoewel door de dood van deze goedlachse oud-president mijn gedachten voor even weer zijn verlegd. Het optreden van Jeltsin zorgde er destijds voor dat Moscow op de wereldkaart werd gezet. Vandaag de dag is het Poetin die de rol van Boris met veel verve heeft overgenomen. De twee mannen hebben zo zijn eigenaardigheden. Voor de oog van de natie maakt het "hardhandig onderdrukken van demonstraties en de arrestaties van journalisten” van Poetin hem gehaat, geliefd daarentegen is voorganger Jeltsin door o.a. zijn publieke optreden op het Witte Huis door met Clinton en potje te janken (van het lachen). Het leverde een mooi stukje emotie-tv op en een memorabele herinnering aan de markante politicus die veelal ook in het nieuws kwam door zijn frequente ziekenhuis opnames, vooral wegens drankmisbruik. Boris Nikolajevitsj Jeltsin werd 76 jaar oud en ik zeg “may he rest in peace…” Vraag me overigens wel af of hij ook een bestemming krijgt het op immers prachtige Novodevitsjij-klooster/begraafplaats. Werkelijk het meest vredige plekje van Moscow (zie eerdere posting). Ik zit overigens weer vredig in Nederland, helemaal in mijn element. Nieuwe baan, nieuwe contacten, nieuwe ideeën, nieuwe levenswijzen, kortom mijn leven bruist weer. Net als Jeltsin kon bruisen, tijdens zijn hoogtijdagen.

Geen opmerkingen: