dinsdag 9 januari 2007

Moscow ontwaakt

Kerst is nog maar net voorbij of alle Moskovieten zijn alweer gevlucht uit hun datchas (buitenverblijven). Vanochtend werd ik al bruut uit mijn slaap gehaald door een Rus die het nodig vond om de buurt te wekken met zijn claxon. Ben bang dat het over is met de relaxte sfeer. Buiten is het goed te merken. Moscow is weer een gekkenhuis. In de straten, in de supermarkt, overal mensen. En auto’s, want die schijn je tegenwoordig (sinds de Russen het leasen hebben ontdekt) nodig te hebben als statussymbool. Veelal peperdure splinternieuwe auto’s, met zwartgetinte ruiten. Je ziet werkelijk de duurste Audi’s, BMW’s, Range/Land Rovers en Mercedes over de Tverskaya razen. Opvallend is, dat de medeweggebruikers zich niets aantrekken van voetgangers zoals ik. Er zijn verkeersborden en ook zullen er verkeersregels gelden, maar in de praktijk tellen deze regels niet zo blijkt. Verkeersregel 1: auto’s stoppen nooit voor de overstekende massa. Verkeersregel 2: helemaal niet de zwarte auto’s met blauwe zwaailichten (die je trouwens gewoon schijnt te kunnen kopen). Het zijn “de beschermers van Poetin” of politici, zo wordt gefluisterd. Als je deze ziet, dan kun je beter maar even wachten, want ze rijden gewoon door, ook met rood licht! Je begrijpt dat ik heimelijk verlang naar vorige week, toen toute Moscow was verzonken in een diepe slaap en ik zorgeloos Moscow kon verkennen.

Geen opmerkingen: