donderdag 8 februari 2007

De heerlijke stilte buiten de Moskouse gardenring

De laatste paar dagen ben ik vooral in het centrum te vinden, maar gisteren bedacht ik mij dat de buitenwijken van Moscow ook een aantal interessante attracties biedt. Een aantal van deze bezienswaardigheden zijn tevens met de metro bereikbaar en dus stap ik in de groene en later op de rode lijn om uit te stappen bij Sportivnaja, waar het Novodevitsjij-klooster is gelegen. In 1524 gesticht door Vasili III om het innemen van het Litouwse stad Smolensk te gedenken. Bij het klooster ligt ook een begraafplaats. Hier liggen veel beroemde Russen begraven, onder wie de vrouw van voormalig president van Rusland, Gorbatsjov. Met het zonnetje dat voorzichtig tevoorschijn komt, de romantische kerkjes en de serene stilte, waan je je even weg van de gekte in het centrum. Ik besluit om nog even te genieten van deze heerlijke rust voordat ik weer naar het gekkenhuis terug ga en loop rondom het klooster dat aan een park is gelegen. Hier zie ik de oudere Moskovieten langlaufen en enkele baboeska's (oma) kinderwagens voorduwen. Het zijn overigens de eerste Moskouse baby's die ik tegenkom, want in het centrum vind je er geen kinderen onder de zes jaar! Op weg naar het Nieuwe en Oude Arbat loop ik tegen het immense gebouw waar de Ministerie van Buitenlandse zaken is gevestigd. Hiernaast loopt het autovrije Oetitsa Arbat met zijn boetieks, souvenirkraamjes en musea. Voordat ik mijn originele Matryoshka afding (30% eraf, mooi resultaat) bezoek ik eerst het Pushkin-huis. Hier woonde de beroemde dichter kort na zijn huwelijk. Via dit huis loop ik naar het Melnikovhuis, naar het Herzenhuis en naar de witte klokkentoren Spasopeskovskij. In het nabijgelegen parkje fotografeer ik ook nog even een beeld van Alexandr Pushkin en kom hiermee op een aantal van 4 die tot nu toe van deze beroemde Rus hier zijn tentoongesteld. Ondertussen zie ik dat de politie ook aan het surveilleren is en omdat mijn registratiestempel tot eind januari geldig was, kijk ik vriendelijk vooruit als ik de twee mannen passeer. Gelukkig lopen ze door en omdat ik mijn souvenir al binnen heb, wandel ik naar het huis van de Vriendschap, richting het Gorki-huis om ten slotte mijn eigen casa binnen te stappen en klaar te maken voor een afscheidsdiner met Martijn en Richard bij het bekende restaurant Pushkin.

Geen opmerkingen: