vrijdag 9 februari 2007

Nastrovje

Restaurant Pushkin was super, dit had ik niet willen missen. Of zoals Richard later smst: “ik vond het een wereldavond.” Pushkin is een plek waar Moskovieten dol op zijn, en ook veel expats zijn gek op deze hotspot. We hebben even moeten wachten aan de bar voor een tafeltje in de bibliotheek (second floor) waar we overigens geen Russen zien (uitsluitend op de begane grond) maar boven veel business people en andere nieuwsgierige buitenlanders. De sfeer is gezellig en we zijn voor even terug in de tijd van de bekende dichter waar het restaurant zijn naam aan heeft te danken (gisteren bezocht ik zijn thuis in Arbat). In Pushkin bestel ik mijn eerste Beef Stroganoff en we slaan een aantal vodka’s met een "Nastrovje" achterover (volgens een oud Russisch gebruik wordt het gevulde vodkaglas met de rechterhand opgetild en zo mogelijk in één teug leeggedronken. Het glas wordt daarna over de linkerschouder weggeworpen. Breekt het, dan gaat men een periode van geluk en voorspoed tegemoet. Breekt het glas niet, dan heeft men wéér geluk, men kan van een tweede glas genieten.) Deze traditie slaan we maar even over en vermaken ons wel tot laat in de nachtelijke uurtjes...De volgende dag geen laatste uitstapjes, maar pak rustig mijn koffers, aangezien ik vorige week heb besloten om twee weken eerder terug te komen. Vanavond staat nog een laatste bezienswaardigheid op het programma, namelijk Don Quichot. Een balletvoorstelling dat Martijn nog tegoed had voor zijn verjaardag. Om zeven uur staan we dan ook in het Stanislavsky en Nemirovich-Danchenko Moscow Academic Music Theater dat in 1941 is opgericht. De primaballerina van de show is een Russische bekendheid, want bij elk pirouette klinkt er naast ons BRAVO en we roepen en klappen hard mee. Het is een bijzondere ervaring en rond de klok van tien duiken we nog even een Chinees binnen voor een klein hapje. Als we twee uur later naar huis willen lopen is er een pak sneeuw van 10 centimeter gevallen. De winter is nu goed ingeslagen en ben blij dat ik dit nog net heb kunnen meemaken. Morgenochtend gaan we ontbijten in Caffee Mania en daarmee sluit ik mijn periode in Moscow in stijl af.

Geen opmerkingen: