woensdag 7 februari 2007

Onder de loep: Kitajgorod

Gisteren ben ik naar het stadsdeel Kitajgorod gewandeld. Hier smelten handel en religie samen. Aan de Varvarka straat staan bijvoorbeeld verscheidene historische gebouwen, zoals de St.-Maximkerk, Klooster van de Verschijning, Oude Engelse Hof, St. Joris kerk. In de zijstraat ook de Drievuldigheidskerk dat gebouwd is in 1635 in opdracht van de rijke koopman Grigorij Nikitnikov. Een schitterende kerk waar ik besluit om even een kijkje te nemen. Als ik hier richting altaar loop vraagt een oude dame waar mijn hoofddoek is. Euh..ik gebaar naar mijn sjaal, die ik na goedkeuring om mijn haar bindt…Ik weet eigenlijk niet zo goed wat de reden is dat je als vrouw niet met losse haren een kerk mag betreden…Enfin, mijn doel was om een bezoek te brengen aan het Romanov-huis, echter het was er zo druk dat je pas om half vier terug mocht komen. Omdat het kwik hier gedaald is naar -15 graden met een akelige straffe wind in de neus, struin ik het district verder af. Zo loop ik naar de straat Illinka, waar vroeger de beurs was gevestigd en nu de Russische KvK zetelt. Daar tegenover zit het op een na oudste klooster van Moscow, het Epifanie-klooster uit 1296 dat het Moskouse Barok goed laat zien. Niet ver vandaan is het Rode Plein en nu het Romanov-huis niet doorgaat, besluit ik om de St. Basil binnen te gaan, dat door Posnik Jakovlev, in opdracht van Ivan de Verschrikkelijke is opgebouwd ter ere van de inname van het Mongoolse bolwerk Kazan in 1552. Achter de bouw van het Basiliuskathedraal schuilt een mythe en die verteld dat Ivan vanwege de schoonheid van het werk de architect blind liet maken, omdat hij nooit meer zoiets moois zou kunnen ontwerpen. Het resultaat mag er wezen en ook binnen (beetje Spaanse invloeden) verrassen de Efteling torentjes. Rond vijf uur loop ik naar huis en realiseer me dat dit waarschijnlijk mijn laatste keer is op het fameuze plein van de wereld.

Geen opmerkingen: