donderdag 7 december 2006

Een inspirerende omgeving

Het is een tijd geleden dat ik een museum bezocht. Ik snap achteraf eigenlijk niet zo goed waarom het zo lang geleden is. Kunst inspireert en heb vandaag genoten van de buitengewoon bijzondere kunstobjecten die in The Moscow Museum of Modern Art (Petrovka) zijn tentoongesteld. Een spannende mix van avant-gardische, klassieke en moderne kunststijlen op een subtiele manier tentoongesteld.The Museum of Modern Art is gesitueerd in de Gubin’s mansion, een monument uit de 18e eeuw en ontworpen door de Russische architect Matvey Kazakov. Het museum opende voor het eerst haar deuren in december 1999. Vele kunstobjecten zijn van buitenlandse bekende kunstenaars. In het bijzonder zijn er objecten te zien van Armand, en the “Sun Disk” van de bekende Italiaanse beeldhouwer Arnaldo Pomodoro. Daarnaast vind je ook werk van de meesters uit Europa en Amerika, zoals Pablo Picasso, Fernand Léger, Salvador Dalí, Joan Miró en Rufino Tamayo. De kunstschatten in het museum worden overigens uitstekend beschermd. Om de 4 meter werd ik nauwlettend in de gaten gehouden door oude Russische vrouwtjes die (en gelijk hebben ze) de geraniums hebben verruild voor het schilderachtige landschap van Moscow. Eenmaal buiten deed ik nog een ronde langs de bewust-kitscherige tentoongestelde beelden in de tuin van het museum en hiermee eindigde ik mijn cultureel uitstapje voor vandaag.

Geen opmerkingen: