zaterdag 2 december 2006

Trouble and the police

Moscow's reputatie vanwege corruptie, mafia moorden en terrorisme is veelal gebaseerd op feiten, maar heeft vandaag zijn effect gehad op mijzelf. Tuurlijk, troubles moet je uit de weggaan, maar als het dan zomaar overkomt...? Wat een heerlijk dagje Kremlin moest worden, werd abrupt verstoord door een onbekende sergant van de eerste orde. Net toen we enkele kiekjes hadden gemaakt van het Rode Plein werden we aangesproken door de meneer in kwestie. Of we onze paspoorten wilden tonen. Hoewel ik vanaf dag 1 veilig met mijn legitimatiebewijs rondloop zat ik vooralsnog goed in de papieren. Toch werd snel duidelijk dat er echt iets niet in orde was. Ik had mij na 72 uur moeten registreren bij de overheid, de stempel als bewijs dat je dit had gedaan ontbrak op mijn migration card! Okay, daar sta je dan, wat nu? Altijd doen alsof je van niets weet, maar in sommige 'corrupte landen' werkt dat gewoon niet. Zeker als de taal een barriere vormt. En dus sommeerde de politieman om mee te komen naar 'zijn baas', die het allemaal in het Engels kon uitleggen. Deze man - politie in burger - riep een hoop. Toen het woord deportation' viel, kreeg ik spontaan flitsen in mijn hoofd van mijzelf in een Russische gevangenis. Maar zover kwam het niet, want Martijn werd apart genomen. Er moest onderhandeld wordcen over het losgeld dat we konden betalen om vrijuit te gaan...Met de kerst in het vooruitzicht hoefde de Rus niet lang na te denken over zijn gratificatie. Uit het zicht van het publiek maakte hij in de ondergrondse toiletten van het Kremlin ons 5000 roebels (150 euro) lichter. Dat we hiermee een aantal politiemannen voorzien hadden van een extraatje op hun maandinkomen was een feit. Snel zijn we van het plein gegaan en hebben ergens in een cafe er een biertje op gedronken. Het bezoek aan het Kremlin staat op de agenda, maar vandaag helaas niet meer. Trouble and the police, het kan je dag onaangenaam verpesten.

Geen opmerkingen: