donderdag 21 december 2006

Met de kerst thuis

Een witte boterham met hagelslag, een glas ‘echte’ melk, tijdschriften, mijn eigen kussen.....we vliegen vrijdag even terug naar Nederland voor kerst. Het is praktisch een maand geleden dat ik voet op Russische bodem zette en het wonen hier went. Natuurlijk mis ik familie en vrienden en ik zal ook niet ontkennen dat de 'sense of urgency' naar een aantal typisch Nederlandse (voedings)producten groot is. Maar Moscow bruist van de energie. Haar zeer rijke historie, de Russische revolutie, de tsaren, de tweede wereldoorlog en het communisme die allen hun stempel hebben gedrukt op deze metropool, heeft mij deze vier weken in haar ban. Ook de prachtige architectuur van renaissance tot byzantijns, talrijke kathedralen, kerkjes en de vele bezienswaardigheden maken het voor een stedenliefhebber hier prima vertoeven. Wat echter na deze maand nog niet went is de Russische politie. Overal aanwezig, in verschillende uniformen en in verschillende soorten: Gewone politie (Militsija), Oproer politie (Omon), Verkeerspolitie (GibbDD), etc.. Maar let op, alle politie is corrupt. Gisteravond zijn we voor de tweede keer op het immers bekende plein door de beschermers van Poetin aangehouden. We hoefden - dankzij goede voorzorgsmaatregelingen - niet in de buidel te tasten. Als je in dergelijke situaties verzeild bent geraakt, dan is het even spannend en word je ook lichtelijk paranoia, maar weet je wel één ding zeker: het levert in ieder geval leuke verhalen op aan tafel met de kerst (thuis).

Geen opmerkingen: